OCHRONA SYGNALISTÓW

W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 o ochronie sygnalistów, Czeladzka Spółdzielnia Mieszkaniowa przekazuje klauzulę informacyjną zapewniającą pełną wiedzę na temat przetwarzania danych osobowych. 

Informacja dla Sygnalistów

W związku z przyjęciem w Czeladzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej z siedzibą w Czeladzi, ul. Szpitalna 9A, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Katowice Wschód w Katowicach Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 000119971 procedury ochrony danych sygnalisty oraz zgłaszania naruszeń prawa, informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych jako Sygnalistów w związku ze spełnieniem wymagań Ustawy z 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019r.

    Niniejsza klauzula informacyjna ma na celu zapewnienie Państwu pełnej wiedzy na temat przetwarzania danych osobowych w związku z dokonywanymi przez Państwa zgłoszeniami naruszeń prawa Unii oraz zapewnienia ochrony Państwa danych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zasady te dotyczą również osób trzecich których dane mogą zostać ujawnione w zgłoszeniu.

      Zasady przetwarzania danych osobowych

      Zasady obowiązują podczas zgłaszania osobowych oraz anonimowych nieprawidłowości za pomocą przyjętych kanałów tj. Papierowo, na adres siedziby Czeladzka Spółdzielnia Mieszkaniowa, 41-250 Czeladź, ul. Szpitalna 9A (z dopiskiem „Koordynator ds. obsługi naruszeń”) Poprzez system teleinformatyczny dostępny na stronie internetowej: https://zgloszenie.n-serwis.pl/zgloszenie/czeladzka_sm/ (zgodnie z instrukcją zawartą na stronie). Telefonicznie pod automatycznym numerem telefonu: 32 722 0201

        Zgodnie z art. 13-14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz DYREKTYWĄ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, informujemy, że:

        1. Administratorem Państwa danych osobowych jest [nazwa firmy/organizacji], z siedzibą w [adres firmy/organizacji], wpisaną do rejestru [właściwy rejestr, numer KRS/NIP].
        2. Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować w sprawach ochrony danych osobowych oraz realizacji swoich praw, poprzez email: [adres email] lub pisemnie na adres naszej siedziby, wskazując na kopercie „Inspektor Ochrony Danych”.
        3. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu:
          1. przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia naruszenia prawa,
          2. zapewnienia ochrony osobom zgłaszającym naruszenia zgodnie z DYREKTYWĄ (UE) 2019/1937.

        Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
            a) art. 6 ust. 1 lit. c RODO – wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, w szczególności ustawa z 14.06.2024 o ochronie sygnalistów oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019r.
             b) art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes Administratora, polegający na zapewnieniu zgodności z prawem oraz ochronie praw i interesów sygnalistów.

        4. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji celu przetwarzania, którym jest rozpatrzenie zgłoszenia naruszenia.
        5. Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być organy publiczne w zakresie wykonywania obowiązków prawnych.
        6. Postęp do danych będą posiadały również podmioty zewnętrzne którym powierzono czynności utrzymywania i wsparcia w zakresie systemów informatycznych zgodnie z zawartymi umowami.
        7. Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu, dla którego zostały zebrane, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy, chyba że przepisy prawa wymagają dłuższego przechowywania danych lub zaistnieje inny cel ich przetwarzania np. związany z postępowaniem sądowym.
        8. Przysługuje Państwu prawo do:
             a) dostępu do swoich danych osobowych,
             b) sprostowania swoich danych osobowych,
             c) usunięcia swoich danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
             d) ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych,
             e) przenoszenia swoich danych osobowych,
             f) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.
        9) Realizacja praw może być ograniczona lub nie zachodzić w sytuacji anonimowego zgłaszania zdarzeń. W celu skorzystania z powyższych praw, prosimy o kontakt z Administratorem.
        10) Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
        11) Państwa dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.

        Prawo do zgłoszenia zewnętrznego
        Zgodnie z art. 25 ust. 8 Ustawy o ochronie sygnalistów, przedstawiamy informacje dotyczące dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich, organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

        1. Zgłoszenia do Rzecznika Praw Obywatelskich
          Sygnaliści mogą dokonywać zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa do Rzecznika Praw Obywatelskich. W celu zgłoszenia naruszenia należy:
          1. Skorzystać z formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich: Link do formularza zgłoszeniowego RPO
          2. Wypełnić formularz, podając szczegółowe informacje na temat naruszenia, w tym dane kontaktowe sygnalisty (jeśli sygnalista chce pozostać anonimowy, nie jest obowiązkowe podanie danych kontaktowych)
          3. Przesłać wypełniony formularz drogą elektroniczną lub pocztą na adres: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, ul. Długa 23/25, 00-238 Warszawa
        2. Zgłoszenia do organów publicznych
          Zgłoszenia naruszeń prawa mogą być również kierowane do odpowiednich organów publicznych, takich jak:
          1. Państwowa Inspekcja Pracy
          2. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
          3. Komisja Nadzoru Finansowego
          4. Prokuratura
          5. Inne właściwe organy regulacyjne i nadzorujące w zależności od charakteru naruszenia

        Szczegółowe informacje na temat sposobu dokonywania zgłoszeń do poszczególnych organów publicznych są dostępne na ich stronach internetowych.

        3. Zgłoszenia do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej

        1. W przypadku naruszeń prawa Unii Europejskiej, zgłoszenia mogą być kierowane do odpowiednich instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, takich jak
        2. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
        3. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
        4. Europejski Inspektor Ochrony Danych
        5. Inne właściwe instytucje i organy Unii Europejskiej
        6. Informacje dotyczące sposobu dokonywania zgłoszeń do instytucji Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych tych instytucji.

        4. Anonimowość i ochrona danych

        Sygnaliści mają prawo do dokonywania zgłoszeń anonimowo. Wszystkie zgłoszenia będą traktowane z najwyższą poufnością, a dane osobowe w nich zawarte będą chronione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

        5. Wsparcie i porady
        Sygnaliści mogą uzyskać wsparcie i porady prawne dotyczące zgłaszania naruszeń prawa poprzez kontakt z organizacjami zajmującymi się ochroną sygnalistów oraz prawami człowieka, takimi jak:

        1. Fundacja Helsińska
        2. Transparency International
        3. Inne organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną sygnalistów